Case UPM

Tukea metsätilan hoitoon

Nykyään monet metsänomistajat asuvat kaupungeissa – ja ovat tyypillisesti vähemmän tietoisia ja kiinnostuneita metsäomaisuudestaan kuin aiemmat sukupolvet.

UPM Metsä pyrkii tavoittamaan juuri nämä käyttäjät – ja tuomaan metsä-asiat lähemmäs heitä. Älypuhelinsovellus antaa tietoa metsän arvosta ja parhaasta tavasta hoitaa sitä. Lisäksi se tarjoaa suoran keskusteluyhteyden UPM:n asiakaspalvelijoihin.

Sovellus on saatavana App Storesta ja Play Storesta.

asiakas

UPM

toimiala

Metsäteollisuus

alusta

Mobiili / Web / Backend

Palvelut

Palvelumuotoilu / Digitaalinen suunnittelu / Ohjelmistokehitys / Jatkuva kehitys

Palkinnot ja ehdokkuudet

Blue Arrow Awards 2017 Winner

50k

Käyttäjää

3s

Laskenta-aika 100 ha:n kiinteistölle

Toimintaperiaate

Sovellus tarjoaa silmänräpäyksessä yleiskuvan käyttäjän metsästä ja sen arvosta. Käyttäjän tarvitsee vain syöttää kiinteistötunnus – sisäänrakennettu analyysityökalu hoitaa loput. Sovellus tarjoaa avoimeen dataan perustuvaa tietoa puulajien jakaumasta ja iästä sekä arvion metsän rahallisesta arvosta.

Sovelluksessa on myös helppolukuinen metsänomistajan opas ja reaaliaikainen, suora viestintäkanava UPM:n henkilöstön kanssa.

Erilaisten metsänomistajien ymmärtäminen

Suunnittelu alkoi sarjalla työpajoja, joiden tavoitteena oli tutustua kaupungissa asuvien metsänomistajien arkeen. Käyttäjäprofiileista ja asiakaspoluista paljastui nopeasti syitä sille, miksi niin monet kohderyhmässämme olivat passiivisia metsätilojensa suhteen. Tämä auttoi meitä ymmärtämään, miten nämä henkilöt voitaisiin muuntaa potentiaalisiksi asiakkaiksi. Työpajojen pohjalta priorisoimme sovelluksen mahdolliset ominaisuudet sen perusteella, mitä arvoa ne tuottaisivat käyttäjille ja kuinka tehokkaasti ne auttaisivat heitä tekemään päätöksiä.

The UPM team and Taiste team in a group photo.
A phone displaying the UPM Metsä app. Decorative background of a forest.

Asiakkaan sitouttaminen uusin silmin

Sovelluksen integrointi kokonaisvaltaiseen digitaaliseen asiakasviestintään ja analytiikkaan avasi UPM:lle aivan uudenlaiset mahdollisuudet asiakkaiden sitouttamiseen.

Sen lisäksi, että UPM saa arvokasta tietoa keskustelemalla metsänomistajien kanssa sovelluksen chatissä, ratkaisulla voi helposti luoda tarkasti kohdennettuja viestintäkampanjoita ja kerätä syvällistä tilastotietoa käyttäjistä.

Tulokset

Sovelluksella oli suuri merkitys UPM:n maineelle toimialan edelläkävijänä digitaalisessa asiakaskokemuksessa. Magenta Advisoryn toteuttamassa Digimenestyjät 2017 -tutkimuksessa UPM valittiin B2B-kategorian edistyksellisimmäksi yritykseksi.

Sovellusta käyttää kirjoitushetkellä yli 10 000 metsänomistajaa. Tyypillinen sessio sovelluksessa kestää 4 minuuttia, mikä osoittaa että yleisö todella viettää aikaa palvelun parissa.

Taiste team and UPM team receiving an award for the UPM Metsä app.
UPM's Tapani Juuti using the UPM Metsä software.
An iPhone and an iPad displaying the various views of the UPM Metsä app.
"Projektin ansiosta B2B-toiminnoissamme on ymmärretty startup-tyyppisen ketterän kehittämisen edut. Palvelun käyttäjäkokemus on huippuluokkaa, ja käyttäjät ovat kokeneet tuotteen helposti lähestyttäväksi. Hyödyntämällä avointa dataa uudella tavalla olemme auttaneet metsänomistajia kiinnostumaan metsästään ja sen arvosta."

Tapani Juuti

Kehityspäällikkö, UPM Metsä

Muut työnäytteet

Katso kaikki työnäytteet

Miten voimme auttaa?

Ota yhteyttä!

Haluaisitko lähettää meille ansioluettelosi? Siirry Rekry-sivullemme ja katso avoimet työpaikat.

Ota yhteyttä

Eeppi Nieminen

Uusi liiketoiminta

eeppi.nieminen@taiste.com
+358 40 8417 566

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459