Parempia käyttökokemuksia yhdelle Suomen suurimmista mediayrityksistä.
Vuonna 1934 perustettu Otavamedia on Suomen mediamaiseman vanhimpia ja tuotteliaimpia toimijoita. Digitalisaation myötä Otavamedian julkaisuja luetaan entistä enemmän verkkoympäristössä. Siksi Otavamedia pyysi meiltä apua yrityksen perinteisten lehtien digitaalisen käyttökokemuksen parantamisessa. Päätavoitteena oli lisätä tilausten määrää ja tehdä sisällön selaamisesta helpompaa.
Aloitimme työn Suomen Kuvalehden parissa. Perinteinen julkaisu on tunnettu laadukkaasta journalismistaan jo yli sadan vuoden ajan. Keskityimme selkeyttämään tietoarkkitehtuuria ja tekemään maksumuurijärjestelmän käyttökokemuksesta sujuvamman. Näistä jälkimmäisen oli tarkoitus toimia tulevaisuudessa mallina myös muille Otavamedian lehdille.
asiakas
Otavamedia
Toimiala
Media
Alusta
Web
Palvelut
Service design / UX/UI Design / Prototypes
Suomen Kuvalehden verkkoversion käyttäjäpolut olivat epäselviä ja navigointi hankalaa. Tilanteen korjaamiseksi aloitimme työn keskustelemalla toimittajien kanssa ja käymällä läpi koko sivuston rakenteen. Saimme arvokasta käyttäjäpalautetta myös Digitalist Groupilta.
Kokonaisymmärryksen pohjalta palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Uusi käyttäjäkokemus tuntuu paljon selkeämmältä, artikkelit löytyvät helpommin ja uusien tilausten tekeminen käy nyt vaivattomasti.
Ida Silaste, UX-suunnittelija, Taiste
Hyödynnämme suunnittelutyössämme lähes aina interaktiivisia prototyyppejä. Otavamedian kohdalla testasimme palvelun prototyyppiä toimittajien ja loppukäyttäjien keskuudessa kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä pureuduimme yleiseen käyttäjäkokemukseen, toiseen lisäsimme visuaalisen osa-alueen.
Otavamedian edustajat saivat myös osallistua haastatteluihin, joissa he pääsivät kuulemaan kommentit suoraan käyttäjiltä. Tämä loi vankkaan tutkimusdataan perustuvan pohjan suunnittelutyölle.
Otavamedia käyttää monilla sivustoillaan maksumuureja. Niiden haasteena on ollut epäselvä asiakaspolku ja se, että järjestelmä toimii kussakin julkaisussa eri tavalla. Auditoimme Suomen Kuvalehden maksumuurijärjestelmän ja suunnittelimme käyttäjäkokemuksen uudelleen niin, että sitä oli jatkossa mahdollista käyttää myös kaikissa muissa Otavamedian lehdissä.
Hanke edellytti yhteistyötä monen eri tiimin kanssa: Otavamedian tuoteomistaja edusti toimituksen ääntä, kun taas teknisistä asioista keskusteltiin Asteen kehitystiimin kanssa. Digitalist Group vastasi käyttäjäpalautteen keräämisestä verkossa, ja me puolestamme toteutimme fokusryhmien haastattelut. Tehokkaalla projektinhallinnalla varmistettiin sujuva eteneminen, kommunikaatio ja yhteinen tahtotila.
Riku Österlund
Head of Digital, Otavamedia
Autamme digitaalisen tuotekehityksen kaikissa vaiheissa. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.