Case Otavamedia

Parempia käyttökokemuksia yhdelle Suomen suurimmista mediayrityksistä.

Vuonna 1934 perustettu Otavamedia on Suomen mediamaiseman vanhimpia ja tuotteliaimpia toimijoita. Digitalisaation myötä Otavamedian julkaisuja luetaan entistä enemmän verkkoympäristössä. Siksi Otavamedia pyysi meiltä apua yrityksen perinteisten lehtien digitaalisen käyttökokemuksen parantamisessa. Päätavoitteena oli lisätä tilausten määrää ja tehdä sisällön selaamisesta helpompaa.

Aloitimme työn Suomen Kuvalehden parissa. Perinteinen julkaisu on tunnettu laadukkaasta journalismistaan jo yli sadan vuoden ajan. Keskityimme selkeyttämään tietoarkkitehtuuria ja tekemään maksumuurijärjestelmän käyttökokemuksesta sujuvamman. Näistä jälkimmäisen oli tarkoitus toimia tulevaisuudessa mallina myös muille Otavamedian lehdille.

asiakas

Otavamedia

Toimiala

Media

Alusta

Web

Palvelut

Service design / UX/UI Design / Prototypes

3.6M
MONTLY READERS ON ALL OTAVA SITES
XXX
Lorem ipsum

Sisällön selaaminen helpoksi

Suomen Kuvalehden verkkoversion käyttäjäpolut olivat epäselviä ja navigointi hankalaa. Tilanteen korjaamiseksi aloitimme työn keskustelemalla toimittajien kanssa ja käymällä läpi koko sivuston rakenteen. Saimme arvokasta käyttäjäpalautetta myös Digitalist Groupilta.

Kokonaisymmärryksen pohjalta palaset alkoivat loksahdella paikoilleen. Uusi käyttäjäkokemus tuntuu paljon selkeämmältä, artikkelit löytyvät helpommin ja uusien tilausten tekeminen käy nyt vaivattomasti.

"Työpajoissamme ja viikkopalavereissamme oli kiva nähdä, että otavalaiset olivat todella innostuneita projektista. Heidän näkemyksensä yhdistettynä jatkuvaan käyttäjätutkimukseen auttoivat meitä saamaan kaiken irti palvelumuotoilun menetelmistä."

Ida Silaste, UX-suunnittelija, Taiste

Nopeampaa ongelmanratkaisua prototyypeillä

Hyödynnämme suunnittelutyössämme lähes aina interaktiivisia prototyyppejä. Otavamedian kohdalla testasimme palvelun prototyyppiä toimittajien ja loppukäyttäjien keskuudessa kahdessa vaiheessa. Ensimmäisessä pureuduimme yleiseen käyttäjäkokemukseen, toiseen lisäsimme visuaalisen osa-alueen.

Otavamedian edustajat saivat myös osallistua haastatteluihin, joissa he pääsivät kuulemaan kommentit suoraan käyttäjiltä. Tämä loi vankkaan tutkimusdataan perustuvan pohjan suunnittelutyölle.

Maksumuurit: avainasemassa yhdenmukaisuus

Otavamedia käyttää monilla sivustoillaan maksumuureja. Niiden haasteena on ollut epäselvä asiakaspolku ja se, että järjestelmä toimii kussakin julkaisussa eri tavalla. Auditoimme Suomen Kuvalehden maksumuurijärjestelmän ja suunnittelimme käyttäjäkokemuksen uudelleen niin, että sitä oli jatkossa mahdollista käyttää myös kaikissa muissa Otavamedian lehdissä.

Sujuvaa yhteistyötä monitoimittajaympäristössä

Hanke edellytti yhteistyötä monen eri tiimin kanssa: Otavamedian tuoteomistaja edusti toimituksen ääntä, kun taas teknisistä asioista keskusteltiin Asteen kehitystiimin kanssa. Digitalist Group vastasi käyttäjäpalautteen keräämisestä verkossa, ja me puolestamme toteutimme fokusryhmien haastattelut. Tehokkaalla projektinhallinnalla varmistettiin sujuva eteneminen, kommunikaatio ja yhteinen tahtotila.

"Taiste ryhtyi tekemään Otavamedian kanssa suunnitteluyhteistyötä Suomen Kuvalehden uudistamiseksi. Ajatuksena oli, että oppisimme projektin yhteydessä uusia menetelmiä ja työtapoja. Työ sujui kuin rasvattu, ja yhteistyömme osoittautui erittäin hedelmälliseksi. Taisten ennakoiva ja pragmaattinen lähestymistapa herätti luottamusta: he selvästi välittivät meistä asiakkaana. Onnistuneen projektin lisäksi opimme monia asioita, joista on hyötyä tulevaisuudessa."

Riku Österlund

Head of Digital, Otavamedia

Muut työnäytteet

Katso kaikki työnäytteet

Miten voimme auttaa?

Autamme digitaalisen tuotekehityksen kaikissa vaiheissa. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459