Case Kierrätyskeskus

Kierrätyskeskuksella on pääkaupunkiseudulla useita secondhand-myymälöitä sekä maanlaajuinen verkkokauppa

Suunnittelimme Kierrätyskeskus.fi-sivuston uudelleen käyttökokemusta, uutta brändi-ilmettä ja saavutettavuutta painottaen.

Vieraile sivustolla

ASIAKAS

Kierrätyskeskus

Toimiala

Vähittäiskauppa

ALUSTA

Web

PALVELUT

Palvelumuotoilu, UX/UI-suunnittelu

Myymälää
13
Lahjoituspistettä
23
Asiakasajoa
17K
Yritys- ja yhteisöasiakasta
150
Vältettyjä hiilidioksidipäästöjä (kg)
13,1 M
Säästettyjä luonnonvaroja (kg)
~65 M

Lähtökohta

Kierrätyskeskus halusi luoda modernin verkkosivuston, joka tarjoaisi helpon, selkeän ja käyttäjäystävällisen kokemuksen.

Suurimpana haasteena oli vanhan sivuston monimutkainen rakenne. Ajan mittaan sisältöä oli kertynyt runsaasti, mikä teki sivustolla navigoinnista ja tiedon löytämisestä vaikeaa. Lisäksi brändiuudistuksen yhteydessä luotua uutta visuaalista ilmettä ei voitu ottaa käyttöön vanhalla sivustolla. Tämän vuoksi sisällöntuottajilta puuttuivat työkalut uuden brändin hyödyntämiseen.

Uutta käyttäjäkokemusta suunniteltaessa oli tärkeää huomioida kaikki eri käyttäjäryhmät: yksityishenkilöt, yritykset, oppilaitokset ja kuntatoimijat. Lisäksi opettajille ja kasvatusalan ammattilaisille suunnattu Ympäristökoulu Polku haluttiin erottaa omaksi palvelukseen, mutta niin, että se olisi kuitenkin käyttökokemukseltaan samankaltainen Kierrätyskeskuksen pääsivujen kanssa.

Kierrätyskeskuksen sivujen tarjonta

Tavaran lahjoitus

Ostokset myymälöissä ja verkkokaupassa

Työpaikat ja vapaaehtoistoiminta

Ympäristövaikutusten laskenta ja auditoinnit

Koulutukset ja luennot

Kestävän kasvatuksen opetus

Strategia

Yhteissuunnittelu

Asiakkaan kanssa yhteistyössä tehty suunnittelu oli projektissa tärkeässä roolissa.

Yhteisissä työpajoissa määriteltiin käyttäjäpersoonat, asiakassegmentit ja yleisimmät käyttötapaukset. Näiden pohjalta luotiin asiakaspolut.

Tämä valmistelutyö auttoi selkeyttämään verkkosivustoa niin, että eri käyttäjäryhmät (yksityishenkilöt, yritykset ja organisaatiot sekä oppilaitokset) löytäisivät helposti tarvitsemansa tiedot ja palvelut.

Yksityisasiakkaat

Oppilaitokset

Yritykset ja yhteiskunnalliset toimijat

Sivuston tavoitteet

Työpajoissa määriteltiin seuraavat tavoitteet verkkosivuston käyttäjäkokemukselle:

  • Asiakasryhmien sujuva palvelu ja selkeästi jäsennellyn tiedon tarjoaminen
  • Kestävyyteen liittyvän tiedon jakaminen asiantuntijuutta ja vastuullisuutta korostaen
  • Palvelun päivittäminen saavutettavaksi ja kestävän kehityksen periaatteiden mukaiseksi
  • Kanta-asiakkaiden ja uutiskirjeen tilaajien huomioiminen ja tilaajakannan kasvattaminen
  • Analytiikan parantaminen ja leadien seuraaminen GDPR huomioiden
  • Visuaalisuuden päivittäminen uuden brändin mukaiseksi
  • Paikallisen informaation tarjoaminen paikkatiedon avulla

Ratkaisu

Suunnittelua ohjaaviksi periaatteiksi nousivat yhteissuunnittelun ja sivustoanalyysin pohjalta seuraavat teemat:

  1. Navigoinnin ja käyttäjäkokemuksen parantaminen
  2. Tiedon esittäminen asiakaspolun oikeissa vaiheissa
  3. Yhtenäisten ja uudelleenkäytettävien sisältöelementtien luominen

Kierrätyskeskuksella on myös kaikkea toimintaa ohjaavia yleisiä tavoitteita: luonnonvarojen kulutuksen vähentäminen, ympäristötietoisuuden ja yhdenvertaisuuden lisääminen sekä työmahdollisuuksien laajentaminen.

Sisällön uudistaminen

Sisällön määrän vähentäminen oli ratkaisevaa käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.

Kierrätyskeskus uudisti suurimman osan alkuperäisestä sisällöstä kirjoittamalla sen selkeämpään ja ytimekkäämpään muotoon. Keskeinen osa prosessia oli monimutkaisen tavarat ja lahjoitukset -osion muuttaminen käyttäjäystävällisemmäksi. Samaa lähestymistapaa sovellettiin myös uudistettuun Ympäristökoulu Polkuun.

Sisällön uudistaminen koski myös verkkosivuston rakennetta. Navigointia ja valikkologiikkaa virtaviivaistettiin, jotta palvelu olisi houkutteleva ja helppokäyttöinen.

UX-suunnittelu, sisältöelementit ja komponentit

Sisältöelementtien ja UX-komponenttien suunnittelussa korostettiin modulaarisuutta ja uudelleenkäytettävyyttä. Tällä haluttiin varmistaa yhtenäinen käyttäjäkokemus sekä helpottaa sivulla liikkumista ja navigointia.

Aiemmilta sivuilta poimittiin eniten käytetyt sivustoelementit, joiden pohjalta lopulliset komponentit luotiin. Hyvin valitut ja uudelleenkäytettävät komponentit nopeuttivat osaltaan myös kehitystyötä: työ valmistui ajateltua aiemmin.

UI-suunnittelu, brändi ja saavuttettavuus

UI-suunnittelussa uusi brändi tuotiin mukaan lisäämällä väripaletista vaaleampia sävyjä Kierrätyskeskuksen vihreän rinnalle. Vaalealla paletilla pyrittiin lisäämään luettavuutta ja vähentämään silmien rasitusta.

Typografiaa selkeytettiin kasvattamalla fonttikokoja vastaamaan nykyisiä saavutettavuusstandardeja. Suuret väliotsikot jäsentelevät sivuja visuaalisesti ja helpottavat erityisesti avustavia teknologioita käyttävien lukemista.

Toteutus

Suunnittelun lopputuloksena syntyi uudelleenkäytettävä sisältöelementtikirjasto, joka helpottaa merkittävästi sisällöntuottajien arkea. Kirjasto varmistaa myös, että saavutettavuus, helppokäyttöisyys ja visuaalinen yhtenäisyys säilyvät sivustolla, kun uutta sisältöä lisätään.

Tutustu sivustoon

Tulokset

Työmme validoitiin käyttäjätutkimuksella, jonka tulokset puhuvat puolestaan: käyttäjät arvioivat uuden sivuston erinomaiseksi niin käytettävyyden kuin uuden visuaalisen ilmeenkin suhteen.

Keskiarvosana käytettävyydelle: kierrätyskeskus.fi
8,5

"Helposti ymmärrettävät, loogiset, selkokieliset ja sellaiset napakan yksinkertaiset."

Keskiarvosana käytettävyydelle:
polkuedu.fi
8,9

"Äärimmäisen toimiva ja selkeä."

Miten voimme auttaa?

Autamme digitaalisen tuotekehityksen kaikissa vaiheissa. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459