Kierrätyskeskuksella on pääkaupunkiseudulla useita secondhand-myymälöitä sekä maanlaajuinen verkkokauppa
Suunnittelimme Kierrätyskeskus.fi-sivuston uudelleen käyttökokemusta, uutta brändi-ilmettä ja saavutettavuutta painottaen.
ASIAKAS
Kierrätyskeskus
Toimiala
Vähittäiskauppa
ALUSTA
Web
PALVELUT
Palvelumuotoilu, UX/UI-suunnittelu
Kierrätyskeskus halusi luoda modernin verkkosivuston, joka tarjoaisi helpon, selkeän ja käyttäjäystävällisen kokemuksen.
Suurimpana haasteena oli vanhan sivuston monimutkainen rakenne. Ajan mittaan sisältöä oli kertynyt runsaasti, mikä teki sivustolla navigoinnista ja tiedon löytämisestä vaikeaa. Lisäksi brändiuudistuksen yhteydessä luotua uutta visuaalista ilmettä ei voitu ottaa käyttöön vanhalla sivustolla. Tämän vuoksi sisällöntuottajilta puuttuivat työkalut uuden brändin hyödyntämiseen.
Uutta käyttäjäkokemusta suunniteltaessa oli tärkeää huomioida kaikki eri käyttäjäryhmät: yksityishenkilöt, yritykset, oppilaitokset ja kuntatoimijat. Lisäksi opettajille ja kasvatusalan ammattilaisille suunnattu Ympäristökoulu Polku haluttiin erottaa omaksi palvelukseen, mutta niin, että se olisi kuitenkin käyttökokemukseltaan samankaltainen Kierrätyskeskuksen pääsivujen kanssa.
Tavaran lahjoitus
Ostokset myymälöissä ja verkkokaupassa
Työpaikat ja vapaaehtoistoiminta
Ympäristövaikutusten laskenta ja auditoinnit
Koulutukset ja luennot
Kestävän kasvatuksen opetus
Asiakkaan kanssa yhteistyössä tehty suunnittelu oli projektissa tärkeässä roolissa.
Yhteisissä työpajoissa määriteltiin käyttäjäpersoonat, asiakassegmentit ja yleisimmät käyttötapaukset. Näiden pohjalta luotiin asiakaspolut.
Tämä valmistelutyö auttoi selkeyttämään verkkosivustoa niin, että eri käyttäjäryhmät (yksityishenkilöt, yritykset ja organisaatiot sekä oppilaitokset) löytäisivät helposti tarvitsemansa tiedot ja palvelut.
Yksityisasiakkaat
Oppilaitokset
Yritykset ja yhteiskunnalliset toimijat
Työpajoissa määriteltiin seuraavat tavoitteet verkkosivuston käyttäjäkokemukselle:
Suunnittelua ohjaaviksi periaatteiksi nousivat yhteissuunnittelun ja sivustoanalyysin pohjalta seuraavat teemat:
Kierrätyskeskuksella on myös kaikkea toimintaa ohjaavia yleisiä tavoitteita: luonnonvarojen kulutuksen vähentäminen, ympäristötietoisuuden ja yhdenvertaisuuden lisääminen sekä työmahdollisuuksien laajentaminen.
Sisällön määrän vähentäminen oli ratkaisevaa käyttäjäkokemuksen parantamiseksi.
Kierrätyskeskus uudisti suurimman osan alkuperäisestä sisällöstä kirjoittamalla sen selkeämpään ja ytimekkäämpään muotoon. Keskeinen osa prosessia oli monimutkaisen tavarat ja lahjoitukset -osion muuttaminen käyttäjäystävällisemmäksi. Samaa lähestymistapaa sovellettiin myös uudistettuun Ympäristökoulu Polkuun.
Sisällön uudistaminen koski myös verkkosivuston rakennetta. Navigointia ja valikkologiikkaa virtaviivaistettiin, jotta palvelu olisi houkutteleva ja helppokäyttöinen.
Sisältöelementtien ja UX-komponenttien suunnittelussa korostettiin modulaarisuutta ja uudelleenkäytettävyyttä. Tällä haluttiin varmistaa yhtenäinen käyttäjäkokemus sekä helpottaa sivulla liikkumista ja navigointia.
Aiemmilta sivuilta poimittiin eniten käytetyt sivustoelementit, joiden pohjalta lopulliset komponentit luotiin. Hyvin valitut ja uudelleenkäytettävät komponentit nopeuttivat osaltaan myös kehitystyötä: työ valmistui ajateltua aiemmin.
UI-suunnittelussa uusi brändi tuotiin mukaan lisäämällä väripaletista vaaleampia sävyjä Kierrätyskeskuksen vihreän rinnalle. Vaalealla paletilla pyrittiin lisäämään luettavuutta ja vähentämään silmien rasitusta.
Typografiaa selkeytettiin kasvattamalla fonttikokoja vastaamaan nykyisiä saavutettavuusstandardeja. Suuret väliotsikot jäsentelevät sivuja visuaalisesti ja helpottavat erityisesti avustavia teknologioita käyttävien lukemista.
Suunnittelun lopputuloksena syntyi uudelleenkäytettävä sisältöelementtikirjasto, joka helpottaa merkittävästi sisällöntuottajien arkea. Kirjasto varmistaa myös, että saavutettavuus, helppokäyttöisyys ja visuaalinen yhtenäisyys säilyvät sivustolla, kun uutta sisältöä lisätään.
Työmme validoitiin käyttäjätutkimuksella, jonka tulokset puhuvat puolestaan: käyttäjät arvioivat uuden sivuston erinomaiseksi niin käytettävyyden kuin uuden visuaalisen ilmeenkin suhteen.
"Helposti ymmärrettävät, loogiset, selkokieliset ja sellaiset napakan yksinkertaiset."
"Äärimmäisen toimiva ja selkeä."
Autamme digitaalisen tuotekehityksen kaikissa vaiheissa. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.