Pikaruokaliiketoiminta on suurten muutosten edessä. Digitalisaatio on sekä avannut uusia mahdollisuuksia että muuttanut ruoan tilaamisen kulttuuria. Tämä on vaikuttanut myös asiakkaiden odotuksiin.
Suomessa perustettu Hesburger avasi ensimmäisen ravintolansa vuonna 1980. Siitä on sittemmin kasvanut kansainvälinen ketju, jolla on yli 500 ravintolaa ympäri Eurooppaa. Hesburger pyrkii säilyttämään asemansa pikaruokamaailman edelläkävijänä ottamalla käyttöön uusia teknologioita ja harppauksia käyttäjäkokemuksessa. Se on onnistunut tässä yhdessä Taisteen kanssa.
Olemme tehneet tiivistä yhteistyötä Hesburgerin kanssa vuodesta 2017 lähtien, ja meistä on tullut yrityksen pääasiallinen teknologia- ja suunnittelukumppani. Yhdessä olemme rakentaneet ravintolakokemuksesta virtaviivaisemman ja kestävämmän sekä asiakkaille että työntekijöille. Yhteistyössä on mukana myös ohjelmistoyritys Arado.
asiakas
Hesburger
toimiala
Ravintolapalvelut
alusta
Toiminnanohjaus/ Työntekijäohjelmisto / Ravintolaohjelmisto / Mobiilisovellus
Palvelut
Palvelumuotoilu/ Digitaalinen suunnittelu / Ohjelmistokehitys / Jatkuva parantaminen
Asiakkaat odottavat digitaalisten käyttökokemusten olevan laadukkaita. Vaatimusten täyttämiseksi Hesburger on sitoutunut jatkuvasti parantamaan ja päivittämään palvelujaan. Tässä muutamia asiakaspuolen toteutuksia, joissa olemme auttaneet Hesburgeria:
Hesburgerin älypuhelinsovelluksella voi nopeasti tilata, maksaa ja noutaa ateriat ravintoloista. Se sisältää myös digitaaliset versiot klassisista Hesburger-kupongeista ja kanta-asiakaskortin mobiiliversion.
Itsepalvelukassoja on useissa Hesburgerin ravintoloissa, ja niitä voi käyttää eri kielillä. Kassoilla asiakkaat voivat tehdä ja maksaa tilauksensa omaan tahtiinsa ja tarvittaessa räätälöidä ateriat oman makunsa mukaan.
Tilauksen tehtyään asiakas voi helposti seurata ravintolan noutopisteellä, mitä seuraavaksi tapahtuu. Ostotavasta huolimatta asiakas on aina ajan tasalla tilauksen etenemisestä.
Digitalisaatio ja pandemiavuodet kasvattivat nopeasti eri myyntikanavien käyttöä – niin itsepalvelukassoja kuin Woltin ja Foodoran kaltaisia mobiilipalveluita. Ravintolatyöntekijöille tämä tarkoittaa sitä, että eri lähteistä tulevien tilausten hallinta on aiempaa monimutkaisempaa. Olemme kehittäneet muun muassa seuraavat työkalut vastaamaan näihin muuttuviin tarpeisiin:
Hesburgerin uusi myyntijärjestelmä on suunniteltu tekemään ravintolahenkilökunnan arjesta stressittömämpää ja organisoidumpaa. Siksi järjestelmää on kehitetty tiiviissä yhteistyössä henkilöstön kanssa: paras lopputulos syntyy, kun ymmärrämme toimintaympäristöä myös käytännön tasolla. Luomamme Hesburger Test Lab -niminen menetelmä on säännöllisesti järjestettävä yhteissuunnittelu- ja käyttäjätestaustapahtuma, jossa ravintoloiden työntekijät ja päälliköt saapuvat toimistollemme ideoimaan kanssamme.
Tilaustabletti on työkalu, jonka avulla ravintolahenkilökunta voi käsitellä kaikkien myyntikanavien saapuvia tilauksia. Se sisältää muun muassa helpon tarkistuslistan yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa. Kaikkien eri tilaustyyppien sisällyttäminen samaan käyttöliittymään on ollut inspiroiva haaste sekä suunnittelun että kehityksen näkökulmasta.
Hesburgerin toiminnanohjausjärjestelmä (ERP) on koko ravintolaketjun liiketoiminnan keskipiste, joka sisältää niin tuote-, myynti-, hinnoittelu-, alennussivusto- kuin yritystietoja. Räätälöity järjestelmä kommunikoi kassajärjestelmän, ulkoisten myyntijärjestelmien, tilaustablettien ja tilausnumeronäyttöjen kanssa. Kokonaisuus on modulaarinen, joten kehittäjät voivat tarpeen tullen rakentaa sille ketterästi uusia ominaisuuksia.
Pitkäaikaisessa kumppanuudessa jatkuva oppiminen on avainasemassa. Prosesseihimme on jätetty tilaa arvioinnille, jotta voimme toimia kerta kerralta paremmin.
Kari Salmela
Toimitusjohtaja, Hesburger
Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää. Mikäli haluat hakea meille töihin: siirry Rekry-sivullemme ja katso avoimet työpaikat.