Case Aalto University

Design-systeemi yhdelle Suomen suurimmista yliopistoista. Suunniteltu operatiiviseen toimintaan, opiskelijoiden projektien tueksi ja tutkimuksen tekemiseen.

Asiakas

Aalto University

toimiala

Koulutus

alusta

Mobiili / Web

palvelut

Palvelumuotoilu / Digitaalinen suunnittelu / Ohjelmistokehitys / Jatkuva kehitys

palkinnot ja ehdokkuudet

European Design Awards 2024 Silver

Interaction Awards 2024 Shortlist

UX Design Awards 2024 Nominee

Yliopisto

Kolmen suuren yliopiston yhdistymisestä vuonna 2010 syntynyt Aalto on suomalainen instituutio. Yliopisto toimii tieteen, taiteen, teknologian ja liiketoiminnan aloilla, ja sen tavoitteena on rakentaa kestävää tulevaisuutta.

Kouluja
6
Opetushenkilöstöä
4K
Opiskelijoita
12K
Kansalaisuuksia
100+
Vuosittain perustettuja startup-yrityksiä
~100
Verkkosivuja
~450

Haaste

Aalto-yliopisto tuo yhteen tuhansia luovia tekijöitä. Yliopiston digitaalisten kosketuspisteiden tulee olla paitsi laadukkaita, myös henkiä Aallon brändiä sekä vastata opiskelijoiden ja henkilökunnan vaihteleviin tarpeisiin.

"Meillä on paljon hienoja tarinoita kerrottavana ja saavutuksia esiteltävänä. Yhteisömme on halunnut rakentaa innostavia digitaalisia kosketuspisteitä, mutta meillä ei ole ollut työkaluja siihen. Design-systeemin avulla varmistamme, että kosketuspisteet ovat laadukkaita ja että ne näyttävät ja tuntuvat selvästi Aallolta."

Robert Salvén

Head of Digital Experience

Aallon työntekijät tarvitsevat digitaalisia kosketuspisteitä:

Opintojen ja kurssien järjestämiseen

Tilojen ja majoituksen varaamiseen

Taidenäyttelyiden ja luentojen järjestämiseen

Tutkimuksen tekemiseen ja tulosten jakamiseen

Tuoteideoiden ja startup-yritysten käynnistämiseen

Opiskelijajärjestöjen pyörittämiseen

Tutkimus

Hanke alkoi esitutkimuksella, jossa määrittelimme vaatimukset Aallon digitaalisen kokemuksen (Aalto DX:n) toteuttamiselle.

Hahmottelimme tarvittavat resurssit, toimenpiteet, hallintomallin ja kulttuurimuutokset sekä brändiä, muotoilua ja teknistä toteutusta koskevat vaatimukset. Tämän pohjalta määrittelimme, millainen Aalto DX:stä tulisi ja miten se muotoiltaisiin.

Pohjatutkimuksena toimi haastatteluihin perustuva, kvalitatiivinen selvitys. Haastattelujen tavoitteena oli saavuttaa parempi ymmärrys kokonaisuudesta yksittäisten ihmisten näkökulmasta.

  • Laadullinen tutkimus
  • Käyttäjäryhmät ja roolien tunnistaminen
  • Nykyisiä palveluita koskevat käyttäjähaastattelut
  • Hallintomallin kartoitus

Tutkimustyö osoitti, että Aalto-yliopiston tulisi virtaviivaistaa käyttäjäkokemustaan ja yhtenäistää brändiään eri järjestelmissä. Tuloksissa korostui tarve kehittää yliopiston monipuolisiin tarpeisiin vastaavia työkaluja: yhtenäinen digitaalinen kokemus ja asianmukaiset työkalut kasvattavat työn tuottavuutta ja innostavuutta. Ne ovat näin tärkeitä niin tutkijoille, opiskelijoille, startup-yrityksille kuin yliopiston henkilökunnalle.

Ratkaisu

Ratkaisumme oli luoda koko Aalto-yliopiston yhteinen design-systeemi yhteistyössä Aallon Brand and Creative -tiimin, Hasan & Partnersin (bränditoimisto) ja Siili Solutionsin (verkkopalvelujen tarjoaja) kanssa.

Taisteen tehtävänä oli design-systeemin toteutus suunnittelusta tekniseen toteutukseen.



Design-systeemi otettiin käyttöön vaiheittain: teimme UX-, UI- ja kehitystyötä ketterästi rinnakkain. Näin pystyimme olemaan joustavia suhteessa Aallon samaan aikaan käynnissä olleeseen brändityöhön.

Digitaalinen asiakaskokemus ja brändistrategia

Digitaalinen asiakaskokemus ja brändistrategia luotiin yhteistyössä bränditoimiston kanssa.

  • Digitaalisen kokemuksen ohjaavat tekijät
  • Brändin ajurit ja erottavat avaintekijät
  • Digitaalisen ekosysteemin ja palveluiden kartoitus
  • Palveluiden priorisointi
  • Käyttäjien ja kohdesegmenttien määrittäminen
  • Nykyisten prosessien dokumentointi

Käyttökokemus (UX) ja validointi

Osana pohjatyötä kävimme läpi joukon Aallon palveluja. Tunnistimme niille yhteisiä design-elementtejä ja loimme rautalankamalleja erilaisille tyypillisille käyttötapauksille. Tämän jälkeen validoimme mallit käyttäjähaastattelujen avulla.

  • Käänteinen suunnittelu
  • Yhteisten komponenttien, osioiden ja mallien tunnistaminen ja kartoittaminen
  • Vaatimusten kerääminen ja rakenteiden yhtenäistäminen
  • Rautalankamallit UI-elementeille
  • Käyttäjätestaus ja validointi

Käyttöliittymäsuunnittelu ja design-systeemin perustan rakentaminen

Käyttöliittymän suunnittelu ja design-systeemin perustan rakentaminen tehtiin yhteistyössä kehitys- ja bränditiimien kanssa, jotta design-tokenit saatiin integroitua saumattomasti bränditasolta koodiin.

  • Design-systeemin hierarkia ja rakenne
  • Design-tokenien tyylien ja muuttujien määrittäminen
  • Komponenttien, moduulien ja osioiden suunnittelu
  • Kehityksen integraatioprosessi Figmasta
  • Suunnitteluprosessit
  • Suunnitteludokumentaatio
  • Saavutettavuus ja vastuullisuus

Aallon design-systeemin ohjelmistokehitys

Ohjelmistokehityksen vaiheet sisälsivät muun muassa määrittelytyön, alustan ja integraation kehittämisen sekä saavutettavuuden ja ympäristöystävällisyyden varmistamisen kaikissa digitaalisissa kosketuspisteissä.

  • Teknologiapinon ja arkkitehtuurin määrittely
  • Käyttöönottoprosessin määrittäminen ja luominen
  • React- ja HTML-komponenttien, tokenien ja osioiden kehittäminen
  • Prismic CMS -integraatiot
  • Esityspaikan toteuttaminen
  • Saavutettavuus
  • Vihreä koodi

Ratkaisu

Aalto halusi luoda saavutettavia, teknologiasta riippumattomia ja yhdenmukaisia digitaalisia kosketuspisteitä. Design-systeemi rakennettiin vastaamaan tätä tavoitetta.

Design-systeemi toimii työkalupakkina kaikille, jotka luovat tai ylläpitävät digitaalisia palveluja Aalto-yliopistolla. Se auttaa ylläpitämään yhdenmukaista käyttäjäkokemusta kaikissa digitaalisissa palveluissa ja kosketuspisteissä ja tekee tiimien työskentelystä tehokkaampaa.

Aallon design-systeemi verkossa

Järjestelmä perustuu Aallon arvoihin:
luonnollisuuteen, osallistavuuteen, itsevarmuuteen ja edistyksellisyyteen. Siksi design-systeemissä korostuvat saavutettavuus, vihreä koodaus ja joustavuus.

Valitsimme teknologiasta riippumattoman lähestymistavan, jotta kaikki osapuolet voisivat käyttää järjestelmää.

Design-tokenit suunniteltiin niin, että ne mahdollistavat Aallon radikaalin luovuuden, mutta samalla varmistavat yhtenäisen käyttökokemuksen ja helpottavat esteettömien suunnitteluvalintojen tekemistä.

Järjestelmä on organisoitu tokeneihin, komponentteihin, moduuleihin ja osioihin – ja seuraavassa versiossa malleihin – jotka helpottavat eri käyttäjäryhmien, kuten suunnittelijoiden, kehittäjien ja muokkaajien, työtä.

Järjestelmään on lisätty Figma-kirjasto, Storybook ja verkkosivu-ohjeet erikseen järjestelmän rakentajille ja käyttäjille.

Järjestelmän valvomiseksi, ohjaamiseksi ja päivittämiseksi suunniteltiin ja toteutettiin hallintomalli.

Vastuullisuus

Aalto-suunnittelujärjestelmä täyttää kaikki WCAG 2.1. AA-saavutettavuusstandardit. Jokainen järjestelmän komponentti noudattaa värikontrastiin, typografiaan ja navigointiin liittyviä ohjeita. Näin varmistetaan, että Aalto-yliopiston digitaalisia kosketuspisteitä voivat käyttää kaikki kyvyistään tai apuvälineteknologioistaan riippumatta.

Ympäristökestävyyden tavoitteita tuetaan vihreillä koodauskäytännöillä.

Google PageSpeed -tulokset

Suorituskyky
96%
Saavutettavuus
100%
Parhaat käytännöt
95%
SEO
100%

Monialainen yhteistyö

Aalto-suunnittelujärjestelmä kannustaa yhteistyöhön osallistamalla ja innostamalla käyttäjiä. Oma Slack-kanava edistää yhteistyötä ja tukee yliopistonlaajuisia hankkeita.

Yhteistyö Aallon viestinnän, Aalto Brandin, Hasanin ja Siilin välillä:

  • Aallon viestintä pääasiakkaana
  • Aalto Brand toissijaisena asiakkaana
  • Hasan & partners brändikehittäjänä
  • Siili sopimustoimittajana
  • Taiste järjestelmäsuunnittelijana ja -kehittäjänä

Design-systeemit – käytännön opas

Oletko kiinnostunut oppimaan lisää design-systeemeistä? Tai ehkä mietit, pitäisikö sinun kehittää sellainen kanssamme? Tässä oppaassa on kaikki tarvitsemasi.

Tutustu design-systeemioppaaseemme

Muut työnäytteet

Katso kaikki työnäytteet

Miten voimme auttaa?

Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää. Mikäli haluat hakea meille töihin: siirry Rekry-sivullemme ja katso avoimet työpaikat.

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459