Design-systeemi yhdelle Suomen suurimmista yliopistoista. Suunniteltu operatiiviseen toimintaan, opiskelijoiden projektien tueksi ja tutkimuksen tekemiseen.
Asiakas
Aalto University
toimiala
Koulutus
alusta
Mobiili / Web
palvelut
Palvelumuotoilu / Digitaalinen suunnittelu / Ohjelmistokehitys / Jatkuva kehitys
palkinnot ja ehdokkuudet
European Design Awards 2024 Silver
Interaction Awards 2024 Shortlist
UX Design Awards 2024 Nominee
Kolmen suuren yliopiston yhdistymisestä vuonna 2010 syntynyt Aalto on suomalainen instituutio. Yliopisto toimii tieteen, taiteen, teknologian ja liiketoiminnan aloilla, ja sen tavoitteena on rakentaa kestävää tulevaisuutta.
Aalto-yliopisto tuo yhteen tuhansia luovia tekijöitä. Yliopiston digitaalisten kosketuspisteiden tulee olla paitsi laadukkaita, myös henkiä Aallon brändiä sekä vastata opiskelijoiden ja henkilökunnan vaihteleviin tarpeisiin.
Robert Salvén
Head of Digital Experience
Aallon työntekijät tarvitsevat digitaalisia kosketuspisteitä:
Opintojen ja kurssien järjestämiseen
Tilojen ja majoituksen varaamiseen
Taidenäyttelyiden ja luentojen järjestämiseen
Tutkimuksen tekemiseen ja tulosten jakamiseen
Tuoteideoiden ja startup-yritysten käynnistämiseen
Opiskelijajärjestöjen pyörittämiseen
Hanke alkoi esitutkimuksella, jossa määrittelimme vaatimukset Aallon digitaalisen kokemuksen (Aalto DX:n) toteuttamiselle.
Hahmottelimme tarvittavat resurssit, toimenpiteet, hallintomallin ja kulttuurimuutokset sekä brändiä, muotoilua ja teknistä toteutusta koskevat vaatimukset. Tämän pohjalta määrittelimme, millainen Aalto DX:stä tulisi ja miten se muotoiltaisiin.
Pohjatutkimuksena toimi haastatteluihin perustuva, kvalitatiivinen selvitys. Haastattelujen tavoitteena oli saavuttaa parempi ymmärrys kokonaisuudesta yksittäisten ihmisten näkökulmasta.
Tutkimustyö osoitti, että Aalto-yliopiston tulisi virtaviivaistaa käyttäjäkokemustaan ja yhtenäistää brändiään eri järjestelmissä. Tuloksissa korostui tarve kehittää yliopiston monipuolisiin tarpeisiin vastaavia työkaluja: yhtenäinen digitaalinen kokemus ja asianmukaiset työkalut kasvattavat työn tuottavuutta ja innostavuutta. Ne ovat näin tärkeitä niin tutkijoille, opiskelijoille, startup-yrityksille kuin yliopiston henkilökunnalle.
Ratkaisumme oli luoda koko Aalto-yliopiston yhteinen design-systeemi yhteistyössä Aallon Brand and Creative -tiimin, Hasan & Partnersin (bränditoimisto) ja Siili Solutionsin (verkkopalvelujen tarjoaja) kanssa.
Taisteen tehtävänä oli design-systeemin toteutus suunnittelusta tekniseen toteutukseen.
Design-systeemi otettiin käyttöön vaiheittain: teimme UX-, UI- ja kehitystyötä ketterästi rinnakkain. Näin pystyimme olemaan joustavia suhteessa Aallon samaan aikaan käynnissä olleeseen brändityöhön.
Digitaalinen asiakaskokemus ja brändistrategia luotiin yhteistyössä bränditoimiston kanssa.
Osana pohjatyötä kävimme läpi joukon Aallon palveluja. Tunnistimme niille yhteisiä design-elementtejä ja loimme rautalankamalleja erilaisille tyypillisille käyttötapauksille. Tämän jälkeen validoimme mallit käyttäjähaastattelujen avulla.
Käyttöliittymän suunnittelu ja design-systeemin perustan rakentaminen tehtiin yhteistyössä kehitys- ja bränditiimien kanssa, jotta design-tokenit saatiin integroitua saumattomasti bränditasolta koodiin.
Ohjelmistokehityksen vaiheet sisälsivät muun muassa määrittelytyön, alustan ja integraation kehittämisen sekä saavutettavuuden ja ympäristöystävällisyyden varmistamisen kaikissa digitaalisissa kosketuspisteissä.
Aalto halusi luoda saavutettavia, teknologiasta riippumattomia ja yhdenmukaisia digitaalisia kosketuspisteitä. Design-systeemi rakennettiin vastaamaan tätä tavoitetta.
Design-systeemi toimii työkalupakkina kaikille, jotka luovat tai ylläpitävät digitaalisia palveluja Aalto-yliopistolla. Se auttaa ylläpitämään yhdenmukaista käyttäjäkokemusta kaikissa digitaalisissa palveluissa ja kosketuspisteissä ja tekee tiimien työskentelystä tehokkaampaa.
Järjestelmä perustuu Aallon arvoihin:
luonnollisuuteen, osallistavuuteen, itsevarmuuteen ja edistyksellisyyteen. Siksi design-systeemissä korostuvat saavutettavuus, vihreä koodaus ja joustavuus.
Valitsimme teknologiasta riippumattoman lähestymistavan, jotta kaikki osapuolet voisivat käyttää järjestelmää.
Design-tokenit suunniteltiin niin, että ne mahdollistavat Aallon radikaalin luovuuden, mutta samalla varmistavat yhtenäisen käyttökokemuksen ja helpottavat esteettömien suunnitteluvalintojen tekemistä.
Järjestelmä on organisoitu tokeneihin, komponentteihin, moduuleihin ja osioihin – ja seuraavassa versiossa malleihin – jotka helpottavat eri käyttäjäryhmien, kuten suunnittelijoiden, kehittäjien ja muokkaajien, työtä.
Järjestelmään on lisätty Figma-kirjasto, Storybook ja verkkosivu-ohjeet erikseen järjestelmän rakentajille ja käyttäjille.
Järjestelmän valvomiseksi, ohjaamiseksi ja päivittämiseksi suunniteltiin ja toteutettiin hallintomalli.
Aalto-suunnittelujärjestelmä täyttää kaikki WCAG 2.1. AA-saavutettavuusstandardit. Jokainen järjestelmän komponentti noudattaa värikontrastiin, typografiaan ja navigointiin liittyviä ohjeita. Näin varmistetaan, että Aalto-yliopiston digitaalisia kosketuspisteitä voivat käyttää kaikki kyvyistään tai apuvälineteknologioistaan riippumatta.
Ympäristökestävyyden tavoitteita tuetaan vihreillä koodauskäytännöillä.
Aalto-suunnittelujärjestelmä kannustaa yhteistyöhön osallistamalla ja innostamalla käyttäjiä. Oma Slack-kanava edistää yhteistyötä ja tukee yliopistonlaajuisia hankkeita.
Yhteistyö Aallon viestinnän, Aalto Brandin, Hasanin ja Siilin välillä:
Oletko kiinnostunut oppimaan lisää design-systeemeistä? Tai ehkä mietit, pitäisikö sinun kehittää sellainen kanssamme? Tässä oppaassa on kaikki tarvitsemasi.
Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää. Mikäli haluat hakea meille töihin: siirry Rekry-sivullemme ja katso avoimet työpaikat.