Design-systeemi yhdelle Suomen suurimmista yliopistoista. Suunniteltu operatiivisen toiminnan pyörittämiseen, opiskelijaprojektien tueksi sekä tutkimukseen.
Asiakas
Aalto University
toimiala
Koulutus
alusta
Mobiili / Web
palvelut
Palvelumuotoilu, Digitaalinen suunnittelu, Ohjelmistokehitys, Jatkuva kehitys
palkinnot ja ehdokkuudet
Interaction Awards 2024 Shortlist
UX Design Awards 2024 Nominee
Kolmen suuren yliopiston yhdistymisestä vuonna 2010 syntynyt Aalto on suomalainen instituutio. Se toimii tieteen, taiteen, teknologian ja liiketoiminnan aloilla yhteisenä tavoitteenaan kestävän tulevaisuuden rakentaminen.
Aalto tuo yhteen tuhansia luovia tekijöitä. Heidän vaihteleviin tarpeisiinsa tarvitaan digitaalisia kosketuspisteitä, joiden tulee olla laadukkaita, mutta myös tuntua Aallolta.
Robert Salvén
Head of Digital Experience
Aaltolaiset tarvitsevat digitaalisia kosketuspisteitä:
Opintojen ja kurssien järjestämiseen
Tilojen ja majoituksen varaamiseen
Taidenäyttelyiden ja luentojen järjestämiseen
Tutkimuksen tekemiseen ja tulosten jakamiseen
Tuoteideoiden ja startup-yritysten käynnistämiseen
Opiskelijajärjestöjen pyörittämiseen
Hanke alkoi esitutkimuksella, jonka aikana määrittelimme vaatimukset Aallon digitaalisen kokemuksen (Aalto DX) toteuttamiselle.
Aluksi oli välttämätöntä ymmärtää tarvittavat resurssit, toimenpiteet, hallintomalli ja kulttuurimuutokset sekä brändiä, designia ja teknistä toteutusta koskevat vaatimukset. Tavoitteena oli näiden pohjalta hahmottaa, millainen Aalto DX:stä tulisi ja miten se muotoiltaisiin.
Pohjatutkimuksena toimi haastatteluihin perustuva, kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelujen tavoitteena oli kerätä yksityiskohtaista tietoa yksittäisten ihmisten näkökulmasta.
Tutkimus osoitti, että Aalto-yliopiston tulisi virtaviivaistaa käyttäjäkokemustaan ja yhtenäistää brändiään eri järjestelmissä. Tuloksissa korostui tarve kehittää yliopiston monipuolisiin tarpeisiin vastaavia työkaluja: yhtenäinen digitaalinen kokemus ja asianmukaiset työkalut kasvattavat työn tuottavuutta ja innostavuutta. Ne ovat tärkeitä niin tutkijoille, opiskelijoille, startup-yrityksille kuin yliopiston henkilökunnallekin.
Päätimme luoda koko Aalto-yliopistolle yhteisen design-systeemin yhteistyössä Aallon Brand and Creative -tiimin, hasan & partnersin (bränditoimisto) ja Siili Solutionsin (verkkopalvelujen tarjoaja) kanssa.
Taisteen tehtävänä oli koko design-systeemin toteutus aina suunnittelusta tekniseen toteutukseen.
Design-systeemi otettiin käyttöön vaiheittain: teimme UX-, UI- ja kehitystyötä rinnakkain. Näin pystyimme joustamaan Aallon samaan aikaan käynnissä olleen brändityön suhteen.
Digitaalinen asiakaskokemus ja brändistrategia luotiin yhteistyössä bränditoimiston kanssa.
Kävimme läpi joukon Aallon palveluja. Tunnistimme niille yhteisiä design-elementtejä ja loimme rautalankamalleja erilaisille tyypillisille käyttötapauksille. Nämä mallit validoimme käyttäjähaastattelujen avulla.
UI-suunnittelu ja design-systeemin perustan rakentaminen tehtiin yhdessä kehitys- ja bränditiimien kanssa, jotta design-tokenit saatiin integroitua saumattomasti bränditasolta koodiin.
Ohjelmistokehityksen vaiheet sisälsivät muun muassa määrittelytyön, alustan ja integraation kehittämisen sekä saavutettavuuden ja ympäristöystävällisyyden varmistamisen kaikissa digitaalisissa kosketuspisteissä.
Aalto halusi luoda saavutettavia, teknologiasta riippumattomia ja yhdenmukaisia digitaalisia kosketuspisteitä. Design-systeemi rakennettiin vastaamaan tätä tavoitetta.
Design-systeemi on työkalupakki kaikille, jotka luovat tai ylläpitävät Aalto-yliopiston digitaalisia palveluja. Se varmistaa yhdenmukaisen käyttäjäkokemuksen kaikissa digitaalisissa palveluissa ja kosketuspisteissä sekä tehostaa tiimien työskentelyä.
Aallon brändiarvot ovat luonnollinen, inklusiivinen, itsevarma ja edistyksellinen. Design-systeemi perustuu näihin arvoihin korostaen saavutettavuutta, vihreä koodausta sekä joustavuutta.
Valitsimme teknologiasta riippumattoman lähestymistavan, jotta kaikki osapuolet voisivat käyttää systeemiä.
Design-tokenit suunniteltiin niin, että ne mahdollistavat Aallon radikaalin luovuuden, mutta varmistavat yhtenäisen käyttäjäkokemuksen ja helpottavat saavutettavien suunnitteluvalintojen tekemistä.
Systeemi on organisoitu tokeneihin, komponentteihin, moduuleihin ja osioihin – ja seuraavassa versiossa malleihin. Ne helpottavat eri käyttäjäryhmien, kuten suunnittelijoiden, kehittäjien ja muokkaajien, työtä.
Systeemiin on lisätty Figma-kirjasto, Storybook ja verkkosivuohjeet erikseen sekä järjestelmän rakentajille että käyttäjille.
Hallintomalli suunniteltiin ja toteutettiin systeemin valvonnan, ohjauksen ja päivittämisen avuksi.
Aalto design-systeemi täyttää kaikki WCAG 2.1. AA-saavutettavuusstandardit. Jokainen systeemin komponentti noudattaa värikontrastiin, typografiaan ja navigointiin liittyviä ohjeistuksia. Näin varmistetaan, että Aalto-yliopiston digitaalisia kosketuspisteitä voivat käyttää kaikki kyvyistä tai apuvälineteknologioista riippumatta.
Ympäristökestävyyden tavoitteita tuetaan vihreillä koodauskäytännöillä.
Aalto design-systeemi kannustaa yhteistyöhön osallistamalla ja innostamalla käyttäjiä. Oma Slack-kanava edistää yhteistyötä ja tukee yliopistonlaajuisia hankkeita.
Yhteistyö Aallon viestinnän, Aalto Brand and Creativen, hasan & partnersin ja Siilin välillä:
Kiinnostaako sinua oppia lisää design-systeemeistä? Tai ehkä pohdit, pitäisikö sinun kehittää tai parannella sellaista kanssamme? Tässä oppaassa on kaikki tarvitsemasi.
Autamme digitaalisen tuotekehityksen kaikissa vaiheissa. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.