Case Aalto-yliopisto

Design-systeemi yhdelle Suomen suurimmista yliopistoista. Suunniteltu operatiivisen toiminnan pyörittämiseen, opiskelijaprojektien tueksi sekä tutkimukseen.

Asiakas

Aalto University

toimiala

Koulutus

alusta

Mobiili / Web

palvelut

Palvelumuotoilu, Digitaalinen suunnittelu,  Ohjelmistokehitys, Jatkuva kehitys

palkinnot ja ehdokkuudet

Interaction Awards 2024 Shortlist

UX Design Awards 2024 Nominee

Yliopisto

Kolmen suuren yliopiston yhdistymisestä vuonna 2010 syntynyt Aalto on suomalainen instituutio. Se toimii tieteen, taiteen, teknologian ja liiketoiminnan aloilla yhteisenä tavoitteenaan kestävän tulevaisuuden rakentaminen.

Kouluja
6
Opetushenkilöstöä
4K
Opiskelijoita
12K
Kansalaisuuksia
100+
Vuosittain perustettuja startup-yrityksiä
~100
Verkkosivuja
~450

Haaste

Aalto tuo yhteen tuhansia luovia tekijöitä. Heidän vaihteleviin tarpeisiinsa tarvitaan digitaalisia kosketuspisteitä, joiden tulee olla laadukkaita, mutta myös tuntua Aallolta.

"Meillä on paljon hienoja tarinoita kerrottavana ja saavutuksia esiteltävänä. Yhteisömme haluaa rakentaa innostavia digitaalisia kosketuspisteitä, mutta meillä ei ole ollut työkaluja siihen. Design-systeemin avulla varmistamme, että nämä kosketuspisteet ovat laadukkaita ja että ne näyttävät ja tuntuvat selvästi Aallolta."

Robert Salvén

Head of Digital Experience

Aaltolaiset tarvitsevat digitaalisia kosketuspisteitä:

Opintojen ja kurssien järjestämiseen

Tilojen ja majoituksen varaamiseen

Taidenäyttelyiden ja luentojen järjestämiseen

Tutkimuksen tekemiseen ja tulosten jakamiseen

Tuoteideoiden ja startup-yritysten käynnistämiseen

Opiskelijajärjestöjen pyörittämiseen

Tutkimus

Hanke alkoi esitutkimuksella, jonka aikana määrittelimme vaatimukset Aallon digitaalisen kokemuksen (Aalto DX) toteuttamiselle.

Aluksi oli välttämätöntä ymmärtää tarvittavat resurssit, toimenpiteet, hallintomalli ja kulttuurimuutokset sekä brändiä, designia ja teknistä toteutusta koskevat vaatimukset. Tavoitteena oli näiden pohjalta hahmottaa, millainen Aalto DX:stä tulisi ja miten se muotoiltaisiin.

Pohjatutkimuksena toimi haastatteluihin perustuva, kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelujen tavoitteena oli kerätä yksityiskohtaista tietoa yksittäisten ihmisten näkökulmasta.

  • Laadullinen tutkimus
  • Käyttäjäryhmät ja roolien tunnistaminen
  • Nykyisiä palveluita koskevat käyttäjähaastattelut
  • Hallintomallin kartoitus

Tutkimus osoitti, että Aalto-yliopiston tulisi virtaviivaistaa käyttäjäkokemustaan ja yhtenäistää brändiään eri järjestelmissä. Tuloksissa korostui tarve kehittää yliopiston monipuolisiin tarpeisiin vastaavia työkaluja: yhtenäinen digitaalinen kokemus ja asianmukaiset työkalut kasvattavat työn tuottavuutta ja innostavuutta. Ne ovat tärkeitä niin tutkijoille, opiskelijoille, startup-yrityksille kuin yliopiston henkilökunnallekin.

Lähestymistapa

Päätimme luoda koko Aalto-yliopistolle yhteisen design-systeemin yhteistyössä Aallon Brand and Creative -tiimin, hasan & partnersin (bränditoimisto) ja Siili Solutionsin (verkkopalvelujen tarjoaja) kanssa.

Taisteen tehtävänä oli koko design-systeemin toteutus aina suunnittelusta tekniseen toteutukseen.



Design-systeemi otettiin käyttöön vaiheittain: teimme UX-, UI- ja kehitystyötä rinnakkain. Näin pystyimme joustamaan Aallon samaan aikaan käynnissä olleen brändityön suhteen.

Digitaalinen asiakaskokemus ja brändistrategia

Digitaalinen asiakaskokemus ja brändistrategia luotiin yhteistyössä bränditoimiston kanssa.

  • Digitaalisen kokemuksen ohjaavat tekijät
  • Brändiajurit ja erottavat avaintekijät
  • Digitaalisen ekosysteemin ja palveluiden kartoitus
  • Palveluiden priorisointi
  • Käyttäjien ja kohdesegmenttien määrittäminen
  • Nykyisten prosessien dokumentointi

Käyttäjäkokemus (UX) ja validointi

Kävimme läpi joukon Aallon palveluja. Tunnistimme niille yhteisiä design-elementtejä ja loimme rautalankamalleja erilaisille tyypillisille käyttötapauksille. Nämä mallit validoimme käyttäjähaastattelujen avulla.

  • Käänteinen suunnittelu
  • Yhteisten komponenttien, osioiden ja mallien tunnistaminen ja kartoittaminen
  • Vaatimusten kerääminen ja rakenteiden yhtenäistäminen
  • Rautalankamallit UI-elementeille
  • Käyttäjätestaus ja validointi

Käyttöliittymäsuunnittelu (UI) ja design-systeemin perustan rakentaminen

UI-suunnittelu ja design-systeemin perustan rakentaminen tehtiin yhdessä kehitys- ja bränditiimien kanssa, jotta design-tokenit saatiin integroitua saumattomasti bränditasolta koodiin.

  • Design-systeemin hierarkia ja rakenne
  • Design-tokenien tyylien ja muuttujien määrittäminen
  • Komponenttien, moduulien ja osioiden suunnittelu
  • Kehityksen integraatioprosessi Figmasta
  • Suunnitteluprosessit
  • Suunnitteludokumentaatio
  • Saavutettavuus ja vastuullisuus

Aallon design-systeemin ohjelmistokehitys

Ohjelmistokehityksen vaiheet sisälsivät muun muassa määrittelytyön, alustan ja integraation kehittämisen sekä saavutettavuuden ja ympäristöystävällisyyden varmistamisen kaikissa digitaalisissa kosketuspisteissä.

  • Teknologiapinon ja arkkitehtuurin määrittely
  • Käyttöönottoprosessin määrittäminen ja luominen
  • React- ja HTML-komponenttien, tokenien ja osioiden kehittäminen
  • Prismic CMS -integraatiot
  • Esityspaikan toteuttaminen
  • Saavutettavuus
  • Vihreä koodi

Ratkaisu

Aalto halusi luoda saavutettavia, teknologiasta riippumattomia ja yhdenmukaisia digitaalisia kosketuspisteitä. Design-systeemi rakennettiin vastaamaan tätä tavoitetta.

Design-systeemi on työkalupakki kaikille, jotka luovat tai ylläpitävät Aalto-yliopiston digitaalisia palveluja. Se varmistaa yhdenmukaisen käyttäjäkokemuksen kaikissa digitaalisissa palveluissa ja kosketuspisteissä sekä tehostaa tiimien työskentelyä.

Aallon design-systeemi verkossa

Aallon brändiarvot ovat luonnollinen, inklusiivinen, itsevarma ja edistyksellinen. Design-systeemi perustuu näihin arvoihin korostaen saavutettavuutta, vihreä koodausta sekä joustavuutta.

Valitsimme teknologiasta riippumattoman lähestymistavan, jotta kaikki osapuolet voisivat käyttää systeemiä.

Design-tokenit suunniteltiin niin, että ne mahdollistavat Aallon radikaalin luovuuden, mutta varmistavat yhtenäisen käyttäjäkokemuksen ja helpottavat saavutettavien suunnitteluvalintojen tekemistä.

Systeemi on organisoitu tokeneihin, komponentteihin, moduuleihin ja osioihin – ja seuraavassa versiossa malleihin. Ne helpottavat eri käyttäjäryhmien, kuten suunnittelijoiden, kehittäjien ja muokkaajien, työtä.

Systeemiin on lisätty Figma-kirjasto, Storybook ja verkkosivuohjeet erikseen sekä järjestelmän rakentajille että käyttäjille.

Hallintomalli suunniteltiin ja toteutettiin systeemin valvonnan, ohjauksen ja päivittämisen avuksi.

Vastuullisuus

Aalto design-systeemi täyttää kaikki WCAG 2.1. AA-saavutettavuusstandardit. Jokainen systeemin komponentti noudattaa värikontrastiin, typografiaan ja navigointiin liittyviä ohjeistuksia. Näin varmistetaan, että Aalto-yliopiston digitaalisia kosketuspisteitä voivat käyttää kaikki kyvyistä tai apuvälineteknologioista riippumatta.

Ympäristökestävyyden tavoitteita tuetaan vihreillä koodauskäytännöillä.

Google PageSpeed -tulokset

Suorituskyky
96%
Saavutettavuus
100%
Parhaat käytännöt
95%
SEO
100%

Monialainen yhteistyö

Aalto design-systeemi kannustaa yhteistyöhön osallistamalla ja innostamalla käyttäjiä. Oma Slack-kanava edistää yhteistyötä ja tukee yliopistonlaajuisia hankkeita.

Yhteistyö Aallon viestinnän, Aalto Brand and Creativen, hasan & partnersin ja Siilin välillä:

  • Aallon viestintä pääasiakkaana
  • Aalto Brand and Creative toissijaisena asiakkaana
  • Hasan & partners brändikehittäjänä
  • Siili sopimustoimittajana
  • Taiste järjestelmäsuunnittelijana ja -kehittäjänä

Design-systeemit – käytännön opas

Kiinnostaako sinua oppia lisää design-systeemeistä? Tai ehkä pohdit, pitäisikö sinun kehittää tai parannella sellaista kanssamme? Tässä oppaassa on kaikki tarvitsemasi.

Tutustu design-systeemit -oppaaseemme

Muut työnäytteet

Katso kaikki työnäytteet

Miten voimme auttaa?

Autamme digitaalisen tuotekehityksen kaikissa vaiheissa. Ota yhteyttä ja keskustellaan lisää.

Ota yhteyttä

Henri Ranki

Uusi liiketoiminta

henri.ranki@taiste.com
+358 44 500 1364

Vilma Merikanto

Yleiset tiedustelut

vilma.merikanto@taiste.com
+358 44 556 8459