Miten saat sovelluksesi tai verkkopalvelusi analytiikasta enemmän irti? UX-analyytikkomme Suvi jakaa vinkit, joilla pääset nopeasti alkuun.
Miten saat sovelluksesi tai verkkopalvelusi analytiikasta enemmän irti? UX-analyytikkomme Suvi jakaa vinkit, joilla pääset nopeasti alkuun.
Sovelluksen tai uudistuneen verkkopalvelun julkaisun jälkeen alkaa kihelmöivä odotus: mitä mieltä käyttäjät ovat, ja käyttävätkö he palvelua kuten oli ajateltu? Kun vielä pomosi astelee paikalle kysymään, mitä hyötyä digiin tehdystä investoinnista saatiin, onko sinulla vastaus valmiina?
Web- tai sovellusanalytiikka antaa arvokasta tietoa päätöksenteon tueksi. Tässä postauksessa kerron, miksi kävijätilastojen ja käyttäjien toiminnan seuraaminen on tärkeää, ja miten saat siitä kaiken hyödyn irti.
Suurestakaan määrästä analytiikkadataa ei ole mitään hyötyä, jos tiedolle ei pysty antamaan mitään merkitystä. Sovellustamme on ladattu 580 kertaa kuukaudessa – onko se hyvä vai huono asia? Siksi analytiikan hyödyntäminen alkaa aina tavoitteiden asettamisesta.Miksi verkkopalvelu tai sovellus on olemassa? Mitä sen avulla halutaan saavuttaa? Vastauksena voi olla myynti tai asiakaspalvelu. Näihin asioihin tulee miettiä sopivat tavoitteet: haluamme, että myynti kasvaa 20 prosenttia vuodessa tai haluamme, että sisällön parissa viihdytään.
Tavoitteille pitää sen jälkeen löytää oikeat mittarit, joiden avulla nähdään, ollaanko menossa tavoitetta kohti. Jotta myynti kasvaa, voidaan ajatella, että verkkopalvelun tai sovelluksen pariin tarvitaan lisää käyttäjiä tietystä kanavasta ja lisää yhteydenottoja. On siis syytä mitata esimerkiksi mainonnan kautta tulevien käyttäjien määrää tai lähetettyjen yhteydenottolomakkeiden määrää, ja päättää näille sopivat tavoitetasot.
Kun tavoitteet ja niihin soveltuvat mittarit tavoitetasoineen on valittu, otetaan käyttöön sopiva analytiikkaväline ja seurataan tilannetta esimerkiksi hallintapaneelin eli dashboardin kautta, johon on koottu oleelliset mittarit. Selkeät tavoitteet, niihin johtavien asioiden mittaaminen ja vertaaminen tavoitetasoihin antaa hyvän näkymän siihen, toimiiko verkkopalvelu halutulla tavalla ja herätteen toimia lukujen perusteella.
Tarkka seuranta antaa myös pohjaa päätöksille jatkokehityksestä. Jos tavoitteesta ollaan jäämässä, on helpompi ryhtyä selvittämään, mihin osatekijöihin tarvitaan parannusta.
Tarkka seuranta antaa myös pohjaa päätöksille jatkokehityksestä. Jos tavoitteesta ollaan jäämässä, on helpompi ryhtyä selvittämään, mihin osatekijöihin tarvitaan parannusta. Analytiikan avulla voi myös priorisoida, minkälaisten toimintojen kohdalla teknistä kehitystä on tärkeintä jatkaa.
Ilman markkinointitoimenpiteistä analytiikkaan johtavaa polkua on mahdotonta sanoa, kuinka monta euroa yhtä markkinointiin laitettua euroa kohden saatiin takaisin. Analytiikan avulla voi määritellä, millainen on hyvä asiakas: Esimerkiksi sellainen, joka viihtyy sovelluksen parissa useamman minuutin viikoittain ja tekee haluttuja asioita, kuten tarjouspyynnön tai ostoksen.
Analytiikan perusteella voi arvioida, kuinka paljon yhdestä uudesta käyttäjästä kannattaa maksaa eli budjetoida rahaa mainontaan. Kun näet, mitkä markkinointikanavat tuovat eniten uusia, oikeanlaisia asiakkaita, tiedät minne markkinointibudjettia kannattaa kohdentaa ja mistä sitä voi vähentää.
Haluatko päästä paremmin kartalle siitä, kuka käyttää sovellustasi tai verkkopalveluasi, ja miten? Ota yhteyttä, niin suunnitellaan yhdessä tavoitteet ja seurattavat mittarit. Seuraavan kerran kun sovelluskehitykseen tai verkkopalvelu-uudistukseen investoidun rahamäärän hyötyjä kysytään, sinulla on vastaus valmiina!
Haluatko lukea lisää tavoista, joilla optimoimme palveluja jatkuvan testaamisen ja analytiikan avulla? Tutustu oppiminen-palvelusivuumme.
Lue myös blogipostaus matkastamme analytiikkanörtin taivaisiin, ASO Conference- ja App Growth Summit -tapahtumiin Berliinissä.